שלבי התפתחות החינוך למבוגרים אירופה (על דוגמת פורטוגל ונורבגיה) חינוך למבוגרים במעבר

תוכניות בין-דוריות (Intergenerational Programs) הוכחו כדרך מוצלחת לחבר בין צעירים וזקנים וליצור אינטראקציות שיש בהן אפשריות להיטיב עם שני הצדדים. קיימות שתי גישות בין-דוריות: הגישה המשפחתית והגישה שאינה בהכרח קשורה למשפחה הראשונית.
כיוון שהמשפחה הרב-דורית הצטמצמה כתוצאה מניידות בשל שטחי התעניינות חדשים, הגישה הרב מימדית ל"בן-דורי" היא, שלא הבדלי הגילים מסוגלים לחבר בין הדורות, אלא בעיות חברתיות משותפות, צרכים ואפשרויות להשיג הישגים משותפים. מוצג כאן מודל רב-דורי, דהיינו 3 דורות
לעיתים בני דור הביניים (ההורים) משמשים לא רק כמתווכים אלא גם מקימים ומנהלים את התוכניות הבין-דוריות. הזקנים והצעירים אינם שותפים פעילים בכוח העבודה היצרני, ושניהם תלויים בדור הביניים.
לשני הדורות אין תפקידים חברתיים מוגדרים, ולכן אין הם תופסים מקום נכבד במארג החברתי. שתי הקבוצות סובלות מבידוד חברתי (Alienation)
צרכים מסוימים בקרב הזקנים ובין הצעירים קשים יותר למימוש, כגון הצורך ללמוד, הצורך לתפוס מקום ייחודי בחברה והצורך להרגיש העצמה" Empowerment)). תוכניות בין-דוריות הינן כלים חברתיים שיוצרים חלופה מכוונת ומתמשכת של למידה בין דורות של צעירים וזקנים.
יש ניצוץ ראשון של אפשרות שהנושא מוצא את המתעניינים בו בארץ. ביולי השנה התקיים סמינר שהוקדש לנושא ב"יד שרה" בירושלים, והשתתפו בו למעלה מ-150 אנשי מקצוע. בסמינר השתתפו נציגת האגף לחינוך מבוגרים רינה כהן, אנוכי ופסיכיאטרים גרונטולוגים. כפי שמוכיחה התלהבותי מן הנושא,
אני בטוח שמי שימצא עניין בגוף הידע החדש ההולך ומתפתח ימצא בו תחום מרתק ומהנה.
לאלה שמתעניינים בנושא חשוב זה בחינוך מבוגרים, להלן כתובות דואר אלקטרוני שניתן למצוא בהן את החומרים על תהליכים בין-דוריים.
  1. פרופ' שלי נוימן, אוניברסיטת פיטסבורג Newmanst@pitt.edu
  2. פרופ' אלן הוטן, אוניברסיטת Keele alan@bif.org.uk
  3. שוטטו באינטרנט ע"פ Intergenerational
כנס בנושא זה יתקיים בשנת 2004 באי ויקטוריה, בריטיש קולומביה, קנדה.
ד"ר דב פרידלנד יו"ר ההתאגדות